Бюджетът на Здравната каса

Задълженията към чуждите здравни каси разбуниха духовете в най-нещастната европейска страна

7258

Едно писмо на проф. Камен Плочев, управител на НЗОК, възбуди всички властници и те в хор му поискаха оставката. Дълбоко съм убеден, че шефът на Касата е поставял този въпрос неколкократно: и пред настоящия министър на здравеопазването (Кирил Ананиев) и бивш председател нанадзорния съвет на НЗОК, и пред настоящата шефка на надзора и зам.-министър на здравеопазването (Жени Начева), но те са укротили неговите пориви с лъжа. Проф. Плочев не е видял никакво друго решение на въпроса, освен да сезира парламента. Писмото му не е адресирано само до председателя на Народното събрание, а има копия и до всички шефове на парламентарни групи, което подсказва за известни опасения от скриването му. Вероятно това се дължи на горчивия опит на проф. Плочев при дотогавашните му опити за решаването на този проблем и потулването му от страна на Ананиев, Начева и Горанов.

Бюджети на НЗОК

Таблица 1 — Бюджет на НЗОК от 2007 до 2018 г.
Таблица 1 — Бюджет на НЗОК от 2007 до 2018 г.

В табл. 1 са дадени бюджетите на Здравната каса от приемането ни за член на Европейския съюз до ден днешен. Постоянното им нарастване не е довело до постоянното подобряване на услугата, според утвърдено вярване в българското общество. Министърът на здравеопазването сподели това вярване в интервю за Нова телевизия: в началото на създаването на Здравната каса (2000 г.) бюджетът бил по-малко от милиард, а сега е близо 4 пъти повече, но нямало 4-кратно повишение в качеството на услугата. Вероятно не е 4-кратно, но по-добро здравеопазване има. В началото на посочения период болниците изглеждаха като от филма Сталкер на Андрей Тарковски, а сега има модерни болници с апаратура. Паралелно с тези процеси текат и процеси на присвоявания: от обществени поръчки за строителство, ремонти и ново оборудване, както и за консумативи; грандиозни кражби от лекарства и медицински изделия, които намаляват ефекта на нарасналите средства за здравеопазване.
Видно от данните най-голямото нарастване е за 2009 г. (67%), а след това имаме 11% покачване за настоящата година. Трябва да се подчертае, че около 2/3 от бюджета на НЗОК се формира от вноските на здравноосигурените лица, т.е. това не са пари на държавата, а така да се каже „частни средства“. Прави впечатление и символичното участие на държавата (около 1/3), като тя осигурява почти 2 пъти повече български граждани от посочените в кол.1.
Това е най-големият проблем на българското здравеопазване. В основата е т. нар. „солидарен стълб“, който отразява един комунистически принцип: от всекиму здравна вноска съобразно дохода, на всекиму съобразно потребностите му от здравеопазване. В България максималната годишна вноска за здравеопазване е 2500 лв., а минималната — 250 лв.1, но предоставяният здравен пакет е еднакъв. Вижда се, че с 10 пъти по-малка вноска имаш право на абсолютно същото здравеопазване, като на тези, които почти не внасят. Такава уравновиловка почти няма другаде. Придобиването на здравноосигурителни права има своите хитрости — заплащането на дължимите вноски за 3 год. те връща в системата (ако си бил загубил здравноосигурителни права поради неплащане). Отделно, по-големите потребители на здравни услуги са точно тези, които внасят най-малко (поради ред причини, едната от които е ниските доходи).
Тази комбинация от несправедливости: в плащанията, придобиването на здравни права и потреблението на здравни услуги, прави системата като цяло уродлива. Сиромахомилската държава стоварва социалните грижи на честните здравноосигурени, което ги отблъсква от системата и те търсят начини за заобикалянето й, дори за измамването й, което е един съвсем естествен процес.

Задълженията към другите каси

Таблица 2 — Задължения на НЗОК към европейски здравни каси към 31.1.2018 г.
Таблица 2 — Задължения на НЗОК към европейски здравни каси към 31.1.2018 г.

В табл.2 са дадени задълженията на НЗОК към осигурителните фондове в държавите от ЕС. Накрая са посочени Швейцария и Норвегия, които не са на 8-мо и 9-то място, а са дадени като страни извън ЕС в които български граждани са ползвали здравни услуги. Задължения към чуждите здравни каса възникват по 2 направления: (1) спешна или неотложна помощ на български граждани, които временно пребивават в чужбина и плащат здравните си осигуровки в България; (2) български граждани, изпратени за планово лечение в чужбина с т. нар. формуляр S2 (необходимото лечение не може да се предостави в България). В България формуляр S2 се издава от НЗОК и от министерство на здравеопазването. На чуждите каси обаче плаща само НЗОК, която регресно иска парите си от Министерство на здравеопазването. Последното има неплатени задължения към НЗОК за 4-5 год. При разплащанията на НЗОК с чуждите каси има 18-месечен гратисен период, след изтичането на които се начислява мораторна лихва. Касата рядко е заплащала задълженията си в срок (последните 5-6 год.) и съответно е плащала лихви на чуждестранните си партньори. Министерство на здравеопазването не плаща лихви за задълженията си, а обременява с тях НЗОК, която ги взема (на практика) от здравноосигурените. Така още едно задължение на държавата се прехвърля върху т. нар. обществен фонд, който се финансира 2/3 от частни средства.
Всички възможни финансови хитрости, за които са се сетили управляващите, са прилагани върху НЗОК, която е финансирана от работещите в България, а не от държавата. Още се помни скандала с т. нар. „резерв на НЗОК“, който беше прибран от Симеон Дянков, също една неправилна операция, която и до днес отеква в главите на ощетените вносители в бюджета на Касата. Опитът на Петър Москов с въвеждане на някаква нищожна справедливост (основен и допълнителен пакет2) е съвсем жалка стъпка, но в правилна посока. За съжаление малоумният български съд отмени тази малка реформа и не защото Москов не си беше свършил работата, а защото съдът е корумпиран и много слабо професионално подготвен.
Държавата е завладяла един много горещ обществен фонд, където скандалите няма да секнат, достатъчна е появата на честен човек в управлението му (като Камен Плочев например). Предвидената система на управление3 с пациентски организации, синдикати и работодатели са само инструмент в ръцете им за източване на Касата, нищо повече. По време на правителствата на Бойко Борисов овладяването на частни фирми и обществени фондове е държавна политика, която не може да има положителни последствия.

Бележки

  1. Точните числа са 2496 лв. и 244.80 съответно.
  2. „Реформата“ с пръстовия отпечатък беше чутовна глупост, отражение на ниския професионализъм на министъра.
  3. Втора степен на управление — 9-членен Надзорен съвет: 4ма представители на държавата (по право единият от тях е директорът на НАП), 2ма представители на работодателите, 2ма представители на синдикатите, 1 представител на пациентски организации.

Коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here