Alma mater кастинг

Съвсем обикновена реклама разбуни заспалия български дух

7539

Оказа се, че студентската телевизия на ФЖМК1 на СУ „Св. Кл. Охридски“ е спечелила проект за 2 млн. лв. Крадливият ректор сменил дългогодишната директорка на студентската телевизия, която е спечелила проекта (Светлата Божилова), с актьора Башар Рахал. Също така сключил договор с външен продуцент, който да усвоява милионите – фирма на прочутия Мишка Михайлов, чиято слава позалезе преди 20-ина години (с падането на правителството на Иван Костов). Михайлов се беше прочул с 2 неща – никак не ставаше за говорител, за какъвто беше назначен, но се разнасяше с някакви подкупи в областта на телекомуникациите и второто беше – агентурно минало. Няма никакво съмнение относно целите на тандема ректор – агент на ДС, но не това е темата.

Всякакви простаци и откровени тъпаци започнаха да се изказват относно рекламния клип. Общото между всичките е тоталната некомпетентност. Явно в България не е останал и полуинтелигентен човек, който може да каже 2 думи на кръст за художествените качества на някакъв видеоклип.
Понастоящем клипът е изтрит, тук сме използвали негов пълен запис от предаването „Тази сутрин“ на бТВ, излъчено на 09.11.2018 г., с гост Светлана Божилова (доскорошен директор на студентската телевизия) оригиналът тук.
Медията, която е следвало да разпространи рекламата, е уебсайта на СУ „Св. Кл. Охридски“ (няма данни за друга). Целевата група са студенти от всякакви специалности и възрасти, които трябва да се явят на кастинг. Част от коментиращите галфони (вкл. ТВ водещи) изразиха съмнение относно метода за набиране на персонал на студентската телевизия, а именно кастинг. Трябва да подкрепя напълно създателите на клипа относно избрания от тях метод за набиране на кандидати, защото това е телевизия и Квазимодо няма да пасва много на обстановката (търсят се и сценаристи, които не следва да застават пред камерата, но в подобна телевизия, априори е ясно, че служителите й ще бъдат мултифункционални).
Клипът не се отличава с някакви творчески хрумвания или грандиозно операторско майсторство, просто един съвсем обикновен видеоклип, сниман на 2, на 3, дори бих казал аматьорски. Нищо от това, което му се приписва обаче няма. Никакъв сексизъм, мачизъм, патриархалност и джендър провокация. Слоганът „Стани известен“ е тривиален и подсказва тотална липса на творчески напъни. Има обаче намигане към публиката и шега, но нищо повече. Идиотите си въобразиха, че „Цвети е станала известна“ с дупето си и защото разнася кафе на шефа, но рекламата има съвсем равноправен друг прочит – всеки, появил се по ТВ Алма матер, става известен, ела и ти, за да станеш такъв. Съдейки по хронологията, даже това е по-верният прочит, защото поглеждането към дупето на Цвети е след „като вече е станала известна“.
Един обикновен скучен клип, на който се обърна такова внимание, каквото никак не заслужава. Башар Рахал заяви по Нова телевизия, че нямало лоша реклама и сега постигнал толкова голям успех, щото сам не очаквал. Въпреки че не съм съгласен с трафарета „няма лоша реклама“, съгласен съм, че получената медийна шумотевица ще привлече много кандидати на организираните от ФЖМК кастинги.

Ще си послужа с примери от световната реклама, в които има много шега, а не подценяване на протагонистите (пол, раса, възраст, външен вид).

1) BMW реклама на камерата за задно виждане
Моделът Таня Редингер вижда в камерата намеренията на своя ухажор и като интелигентно момиче се нахвърля веднага да го целува, вместо да започне да смуче бузи и да се държи като българска влъхва, чиято експертиза е в областт на сексизма, но не и на секса.

2) Fiat Palio – „Тези, които го управляват, си го обичат“ или „Не ми пипай колата!“
Какво да си помислят колоездачите или младежите и девойките, които си слушат музика и не обръщат внимание на околния свят? Дали пък в рекламата не се съдържа призив за насилие срещу тях? А дали тази реклама не хвали замърсителите на въздуха за сметка на екошофьорите?

3) KIA Niro с Мелиса Макарти (излъчена в Super Bowl, САЩ, 2012 г.)
Не знам кой трябва да се обиди повече: дали природозащитниците или симпатичните възпълнички жени, на които все не им се получава, с каквото и да се захванат. Вероятно българските „специалисти“ не са я гледали, за да се произнесат със съответната присъда.

4) P Magazine – „Не обвинявайте мъжете затова, че са мъже“
Перфектен обир, навярно и много успешен, но никой мъж не може да устои на една изкусителна жена. Това дали не е сексизъм срещу мъжете? Толкова ли са тъпи мъжете, че за една фуста са готови да провалят и най-успешната мисия?

И две реклами на 2 от марките на PepsiCo.
5) Mountain Dew – да изпием росата2
Рекламата е с продължителност колкото 5 нормални рекламни спота, за да излезе накрая, че негърчето е тъпо и непохватно. Дължината на клипа показва какви кански усилия полага протагониста, за да се научи да игра на „пържоли“ (fast hands) и след като стига до някакви небивали умения, Учителят го прави смешен.

6) Doritos – видеозон на бременна в кабинет на гинеколог
Дали не е подигравка с Майката? С великото тайнство – даването на живот? А може би с Живота въобще? При толкова тъпа публика като българската Пепси щеше отдавна да е фалирала.

Бележки

  1. Факултет по журналистика и масова комуникация. {б.ред.}
  2. Игра на думи с ‘dew’, което е роса на английски език. {б.ред.}

Коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here