Социология на глупостта

Продажните социолози не изчакаха окончателните резултати, за да започнат със самооправданията за демоскопското фиаско

2459

Откакто милиционерите се впиха в снагата на България на централно ниво, назначавайки за министър-председател един неграмотник от Банкя, социологическият бизнес процъфтя. Това стана постепенно и особено бурно се разви, когато възникна необходимостта от фалшифициране на избори. Хунтата се беше приготвила за изборни измами още на 1-вите избори, които трябваше да организира, но беше предадена от съюзниците си и избухна т.нар. „Афера Костинброд“. Нахалството на Бойко Методиевич дори стигна дотам, че да се изкара жертва на въпросното мероприятие. В замазването на гафа и в угода на Диктатора тогава се включи депутатът от БСП Петър Кънев, собственик на една от най-големите печатници в България. Започнаха едни обяснения за макулатури (от френската дума maculature за специални хартиени отпечатъци, които са получени вследствие привеждане на печатната машина от състояние на покой в установен режим на печат, тези некачествени отпечатъци се бракуват), които били малко повече, но това се дължало на презастраховане. Макулатурите се определят по формулата: M = n . (MR + W . N), където M e макулатурата в брой печатни листове; n– брой на секциите на печатната машина, обикновено съвпада с печатаните цветове (при пълноцветен печат това число е 4, но при печатане на бюлетини е 11); MR – брой печатни листове, необходими за привеждане на офсетовата печатна в готовност за работа (след измиването на гумените цилиндри, прехвърлящи по офесетов път изображението от плаката върху хартията); W – практически определен дял на бракуваните печатни листове, измерен в проценти; N – краен тираж на печатаното изделие в брой. Посочените от „експертите“ макулатури са крайно лъжливи, защото в конкретния случай става дума за едноцветен печат и във формулата n=1 (а не n=4!). При най-неблагоприятни условия за макулатури, за 31 избирателни района, те трябва да са около 30-40 хил., а намерените бяха 4202 хил.! Тоест, около 14 пъти повече. Обикновено макулатурите се изхвърлят, но откритите от правоохранителните органи бяха сортирани, подредени, опаковани и надписани. Подобно поведение води до еднозначен извод – бюлетините ще бъдат употребени по предназначение. Ех, не съвсем по предназначение, защото ще се използват за фалшификации, ама нали пак е за изборите. Този невероятен гаф не отказа Вожда от извършването на изборни измами, но пък му беше за урок и той започна да прилага по-добри техники. Едно от важните му открития е задължителното отсъствие на обрат в резултатите от изборите, т.е. „предсказанията“ на социолозите трябва да съвпадат с обявените от изборната администрация проценти. Известна е подкупността на почти всеки българин, който се възмущава единствено от рушветчийството, в което няма участие. Социолозите са едни от най-лесно подкупните, а и не са неограничен брой. Идването на Корнелия Нинова за лидер на БСП много улесни Диктатора, защото Корнелла не желаеше да плаща на една група платени социолози, гравитиращи около компартията (Червен Кольо, Юрий Лъва). Така всички социолози се оказаха на копанката на ГЕРБ, като партията на милиционерите дори си създаде свои собствени агенции (Екзакта, Тренд). В началото на прехода всички социолози бяха комунисти, но се появиха и някои около СДС (МБМД, Маркет Тест / Линкс), а с идването на Мадридския мошеник, някои от червените се преориентираха (Кънчо & Райчо, Васко Совата). За пълнота трябва да допълня и 2 измислени агенции (Брат Любо Пъпката и Барометър), които бяха част от кохортата на ГЕРБ. На всички тези социолози не плащаше директно Хунтата, а държавата. Всички министерства, държавни и изпълнителни агенции или държавни институции имат договор за обслужване с по-големите от горепосочени агенции. Така лъже-социолозите продават едни и същи доклади на различни клиенти, което им позволява да си живуркат на гърба на всички честни данъкоплатци.

Демоскопски проучвания

По дефиниция демоскопските проучвания са научен инструмент в социалните науки, който има за цел на наблюдава някакви социологически факти върху една представителна извадка от специфична група хора, след което с помощта на екстраполацията да се правят изводи за големи специфични обществени групи. Без претенции за изчерпателност следва да спомена накратко няколко важни етапи от подготовката и провеждането на демоскопското проучване:

  • предварителни познания върху начина на функциониране на определена група хора
  • на базата на тези познания – планиране на демоскопското проучване
  • създаване на въпросник / анкетна карта
  • предварително тестване на инструмента (въпросник / анкетна карта) и окончателното му оформяне
  • определяне на представителната извадка, съгласно известни социологически принципи
  • рекрутиране, интервюиране и обучение на анкетьори
  • провеждане на проучването; контролиране на анкетьорите
  • събиране, въвеждане и обобщаване на данните; обработка
  • изготвяне на доклад с установените факти от проучването и направата на съответните изводи.

Очевидно тези етапи на проучванията са много досадни и изискващи финансови, организационни и човешки ресурси, които елегантно могат да бъдат спестени, като се направи една Екселска таблица3 и в нея се запишат произволни числа, които да устройват възложителя на проучването. В България се наложи практиката да не се извършват досадни демоскопски проучвания, а да се нагаждат едномерни разпределения.

Провеждането на качествено демоскопско проучване, почива на следните 3 принципа (от по-тесен към по-широк):

  1. Наблюдението, като метод за събиране на информация, на определени явления в природата зависи в известна степен от качеството на използваните инструменти
  2. Социологическите проучвания зависят в известна степен от вида на наблюдаваните в природата явления
  3. Социалното развитие в известна степен зависи от социологическите проучвания.

Точно третият принцип много устройва възложителите, които последните 10-на години са сведени до един – Хунтата. Благодарение на непрекъснатото повтаряне на мантрата как ГЕРБ ще спечели, това добавя известни проценти към електората на мафията, предвид 3-тия демоскопски принцип (социалното развитие зависи от проучванията) и един житейски принцип – „тълпата върви с победителя“. Но не това е най-полезното за Хунтата. Най-доброто за тях е липсата на обрат в сюжетната линия между момента на обявяване на моделираните обществени нагласи за резултата от изборите и самите крайни резултати от изборите. Така резултатът от фалшифицирането им изглежда по-малко фалшив, защото съвпадат с предсказанията на гадателите. Проблемът възниква, когато изборите станат честни и Диктатора ги загуби. Тогава конфузът на т.нар. „социологически агенции“ е огромен.

Социология на лъжата

На грандиозно социологическо фиаско станахме свидетели на няколко избори:

  • президентски избори от 06.11.2016 г. (с II тур на 13.11.) – тогава социолозите предвиждаха победа на I тур на Цецка Цачева или балотаж между Цачева и Красимир Каракачанов (ВМРО); тъй като ГЕРБ дълго време не обявяваше кандидатурата си, агенциите даваха категоричната победа на „кандидата, посочен от ГЕРБ“; Диктатора сам се отказа от фалшификация на тези избори, за да може да го направи няколко месеца по-късно на парламентарните избори на 26.3.2017 г. (подробности в PUB.bg, „Моделирана реалност“, тук)
  • парламентарните избори от 04.4.2021 г., които бяха организирани от Буци и неговите мошеници, но опозиционните партии създадоха инициативата „Ти броиш“, объркала сметките на Диктатора и придворните социолози. Предсказанието им беше за 30% Хунта и 1-ва политическа сила, а крайните резултати бяха 26%, благодарение на паралелното броене на гражданската инициатива, която далеч не е хванала всички мошеничества. Безпрецедентно ЦИК4 непрестанно обявяваше по-високи резултати при паралелното преброяване, а в Държавен вестник публикува съвсем различни проценти. Оправданието беше невземането предвид на гласувалите с „не подкрепям никого“, което даваше около 1.5-2% повече за ГЕРБ. Няма как нормална ЦИК да създава подпрограма за изчисляване на резултатите с изключване на тези гласове, защото това е допълнителна дейност, която е абсолютно безсмислена. Безсмислена, но при нормални условия, а не при желание за фалшифициране. С този идиотски акт ЦИК имаше 2 цели: намаляване наполовина на социологическия къртосрут и по-важното – непрестанното очакване на благоприятна възможност за изкривяване на резултата, която така и не е настъпила
  • парламентарните избори от 11.7.2021 г., които бяха организирани от служебното правителство на Стефан Янев, назначено от президента Румен Радев. За тези избори придворните даваха 28% Хунта и отново я определяха като 1-ва политическа сила, но резултатите бяха 23%, защото чудесната работа на МВР, начело с Бойко Рашков обърка много сметки. Рашков далеч не успя да елиминира всички явления, които изкривяваха резултатите, но поне ги намали съществено. Вече нямаше проблеми с ЦИК, защото Хунтата нямаше самостоятелно мнозинство в нея
  • парламентарните избори от 14.11.2021 г., организирани от 2-рото служебно правителство на Стефан Янев, където ГЕРБ се „очакваше“ да бъде 1-ва политическа сила с 24%, БСП и ПП да се борят за 2-3 мястото с около 16%, след тях проектираха ИТН, ДБ и ДПС5 да се борят на 4-5 мястото около 10-те процента, но се получи чутовен къртосрут. Официалните резултати от изборите бяха съвсем различни: ГЕРБ от безапелационното 1-во място, безапелационно се озоваха на 2-ро; ПП от несигурното 2-3 категорично се озоваха на 1-во; борещата се БСП за 2-3 място с ПП, се оказа на 4-то; претендиращите за 4-то място ДБ се озоваха на 5-то, а проектираните за 5-то място ДПС се оказаха на 3-то. Да не говорим за получената от всички 10 социологически агенции преднина на ГЕРБ пред 2-рия 8%, която се оказа пълна фантасмагория.

Социология на глупостта

Идеално смазаната машина на ГЕРБ за фалшифициране на избори се провали при честни служебни правителства, организиращи изборите и най-вече с Бойко Рашков като вътрешен министър. Всички глупости за това как Бойко Методиевич печелел изборите и бил единственият преизбиран министър-председател са легенди, които ще се изпарят яко дим за неинтелигентната аудитория, но ще има трябва 1-2 год. работа на друго правителство (за интелигентната това отдавна е факт). Десетилетното управление на Хунтата направи зависими т.нар. „социологически агенции“, които нямаше да имат откъде да се захранват, ако не беше Диктатора. Това де факто беше борба за „насъщния“. Държавата на Бойко и Пеефски се грижеше за социолозите си, като ги засипваше с обществени средства, а те се отблагодаряваха с подкрепящи фалшифицирането на избори изследвания6. Ако се сформира нормално правителство предричам тежки дни за социолозите и изчезването (фалита) на няколко агенции.
Като изключим изборите на 04.4.2021 г., които бяха организирани от Диктатора, т.е. брутално фалшифицирани – там те получиха около 4% повече отколкото на следващите 2 избора, където получиха почти един и същ процент – около 23, на изборите на 11.7. и 14.11. се вижда, че имаме точно 41% за партиите на промяната (ПП, ИТН, ДБ, ИБГНИ7).
Фиаското на лъже-социолозите започна да се обяснява с внезапната промяна на обществените нагласи в последната седмица. Тъй като финализирането на изследванията става в началото на изборната седмица, то до нейната неделя остават около 4-5 дни, в които може да настъпят изменения. Това е абсолютна лъжа, защото на изборите за XLVI парламент (11.7.2021 г.) партиите на протеста имаха 41.27% (ИТН 23.78% + ДБ 12.48% + ИБГНИ 5.01%), а резултатите за XLVII (14.11.2021 г.) бяха точно 41.66% (ПП 25.67% + ИТН 9.62% + ДБ 6.37%), а пък социолозите има даваха около 38%. Хипотезата тук е за вдигането на процентите на партиите на промяната заради действащи следните фактори:

  • подобряване на действията на Бойко Рашков и МВР, защото вече имаха натрупан опит от едни избори – 11.7.2021 г., след които са направили изводи за пропуските си
  • невероятно натрупване на негативи спрямо ГЕРБ, защото 2-рото служебно правителство на Стефан Янев вадеше далавера след далавера на Диктатора. Детайли от „Аферата автомагистрала Хемус“ бяха потресаващи (изтеглени 60 млн. лв. в брой веднага след превеждането им от държавата след разбойническа инхаус процедура; използване на най-скапаната българска банка за целта – банката на Маджо, съдружник на Бойко Методиевич в силовата групировка СИК и много др.). На фона на тези безпрецедентни кражби на обществени средства, Хунтата беше налагана като 1-ва политическа сила със значителна преднина пред 2-рия (8%), което е социологически нонсенс. В реалността действат съвсем различни фактори в сравнения с тези на социоизследванията
  • в провежданите едновременно президентски избори (14.11. и II тур на 21.11.2021 г.) нямаше никакъв обрат, нещо повече там се наблюдаваше страхотна загуба на Хунтата, точно от този президент, който беше свалил доверието си от нея години по-рано и беше знаме на протестите, точно около този президент се формираше реформаторската коалиция. Тези явления също не можаха да намерят място в анализите на лъже-социолозите.

За всички интелигентни хора е ясна играта на социолозите. Оправданията им за собственото им фиаско са глупави като самите тях. Брътвежите им за внезапна промяна и други магии всъщност не издават нищо друго освен безкрайната им глупост. Несъстоятелността не е така тревожна както фактът, че тези минават за лидери на обществено мнение.

Бележки

  1. Пълноцветният печат е CMYK (Cyan Magenta Yellow blacK), черно-белият печат всъщност е едноцветен – само черно. Възможно е обаче някоя от секциите на машината да печата специални цветове (хексахром) като оранж електрик или зелено електрик, а е възможно и да се ползва за UV лакиране.
  2. Не се разглежда обстоятелството, че отпечатаните бюлетини се подлагат на последващи книговезки операции, в случая това е щанцоване с биговаща щанца, позволяваща сгъването на бюлетините по точно определен начин. {б.ред.}
  3. Шега. С електронните таблици трудно се правят различни от едномерните разпределения, така че е по-добре използването на SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), въпреки че преди изборите не са и необходими многомерни разрези.
  4. ЦИК – Централна избирателна комисия. МВР – Министерство на вътрешните работи. {б.ред.}
  5. ГЕРБ – политическа партия „Граждани за европейски развитие на България с лидер Бойко Борисов, наричани още „Хунта“, „мафия“ и „задкулисие“. БСП – Българска социалистическа партия с лидер Корнелия Нинова, политическата партия е наследник на бившата Компартия. ПП – политическа партия „Продължаваме промяната“ с лидери Асен Василев и Кирил Петков. ИТН – политическа партия „Има такъв народ“ с лидер Слави Трифонов. ДБ – политическа коалиция от партиите „Да България“ с лидер Христо Иванов, „Демократи за силна България“, оглавявана от Атанас Атанасов и „Зелено движение“ с лидери Борислав Сандов и Владислав Панев. ДПС – политическа партия „Движение за права и свободи“ с формален лидер Мустафа Карадайъ и почетен председател Ахмед Доган. {б.ред.}
  6. В науката има съществена разлика между ‚изследване‘ и ‚проучване‘. Употребеното тук ‚изследване‘ е съвсем умишлено.
  7. ИБГНИ – изборна коалиция между движението „Изправи се, БГ!“ с лидер Мая Манолова и „Мутри вън“, преименували се по-късно на „Ние идваме“ с лидери Николай Хаджигенов и Арман Бабикян. Тук са посочени парламентарни групи от т.нар „партии на промяната“ или „партии на протеста“ без оглед на представянето им в 3-те парламента – XLV, XLVI или XLVII. ПП не съществуваше при първите два, а ИБГНИ не можа̀ да влезе в последния. {б.ред.}

Коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here