Единственият свободен човек

Скандалът в Народния театър всъщност е гротеска с много некадърни актьори, които имат административна власт и накрая уволняват талантливите

60682

Рядко се събират толкова много глупаци на едно място, но ето на̀ в България са събрани само идиоти, някъде около 120%. След като един изключително безскрупулен некадърник, назначен за директор на театър от друг некадърник (Просто Наско, министър на културата в правителството на Кирил Петков), реши да се раздели с любимата си пиарка, медиите избухнаха със заглавия от сорта: „директорът на Народния театър сложи край на скандала като уволни и двете страни“. Оказа се обаче нещо съвсем друго. Велислава Кръстева (дългогодишна пиарка на ДПС и момиче за „мокри поръчки“ в политическото крило на мафията) била подала оставка, а Александър Морфов (многократно назначаван за главен режисьор на театъра, а дори за кратко и за негов шеф) е бил дисциплинарно уволнен. Тъпотата на българските медии е по-безкрайна от Вселената и с пилешкия си мозък те приравниха Кръстева на Морфов, нещо което никой с интелигентност над абсолютната нула не би направил. Пишман-директорът Васил Василев също си позволяваше да слага знак за равенство между двамата, но това не е изненада предвид неговите интелектуални възможности. Шекспир казваше «малките хора стават големи само когато големите изчезнат», а Василев го приложи на практика.
В конкурса за директор на Народния театър „Иван Вазов“, проведен в началото на 2022 г., и спечелен от добилия печална известност Васил Василев, проформа се оценяваха концепциите на четиримата кандидати (старият директор Мариус Донкин1, режисьорът Бойко Богданов2 и актьорът Сава Драгунчев – асистент в НАТФИЗ3 в последната година на Стефан Данаилов; избраният за шеф Васил Василев дотогава е бил директор на плевенския театър – Драматично-куклен театър „Иван Радоев“).
Конкурсната комисия е 13-членна и се председателства от проф. Атанас Атанасов (преподавател в НАТФИЗ, играе в множество театри, сред които „Стефан Киров“ – Сливен, „Българска армия“, народен театър „Иван Вазов“, малък градски театър „Зад канала“, „театър 199“ и др.; емблематична роля на шута „Точилко“ в „Както ви харесва“ от Уилям Шекспир, постановка на военния театър). По-известните имена от комисията са на актрисата Койна Русева и преподавателката по режисура в театралния колеж „Любен Гройс“ Лилия Абаджиева. Повечето от останалите членове са профсъюзни деятели, които разбират точно толкова от театър, колкото магарето разбира от магданоз, но за сметка на това точно тези илитерати са мнозинство и в крайна сметка определят победителя. Жалоните в концепцията на Васил Василев са няколко и всички са свързани с визията му за развитието на 3-те сцени на театъра. Той „печели“ конкурса именно заради тези свои опорни точки в концепцията си:

  1. Прогласява „Голямата сцена“ на Народния театър като поле за изява на «майсторите на режисурата»
  2. „Камерната сцена“ щяла да представя забравени или неизвестни пиеси, а сцената „Апостол Карамитев“ тотално повтаря замисъла на Театрална работилница „Сфумато“ за театралните експерименти на проф. Маргарита Младенова и проф. Иван Добчев
  3. Обявява триумфалното завръщане на Александър Морфов като главен режисьор на Народния театър.

Колкото и да е нефелен като човек, мениджър и режисьор, Василев не обявява голямата си идея за назначаването на Велислава Кръстева като зам.-директор или след поправка – като пиар на националната културна институция. Дори този плужек е осъзнавал, че подобен анонс би го изхвърлил от конкурса, но сега, след назначаването си, се представя като негово гениално мениджърско решение. Без съмнение няма нормален човек, който да постави на една везна Александър Морфов с Велислава Кръстева. Тъпите журналеси от всички масмедии се опитаха да направят точно това и го направиха в публичното пространство, а тъй като при българския народ 120% са дебилите, то се получава една ярка несправедливост. Морфов тежи колкото стотици василевци и кръстевци взети заедно, но скандалът се представяше сякаш участниците в него са равнопоставени. Не, не са! Професионализмът и талантът на Александър Морфов са несъизмерими с тези на Кръстева или пък Василев.
След множество проникновени журналистически материали, публикувани в кафявите медии, Морфов се видя принуден да излезе пред публиката и трибуна му даде Мария Цънцарова от бТВ (предаване „Тази събота и неделя“, 05.3.2023 г., видеото тук). Още в началото известният режисьор акцентира, както сам се изрази върху своя любима „китайска поговорка“: «какво може да мисли дървото за кучетата, които пикаят по него?», което е отличен старт на интервюто, защото поставя на преден план споменатия дотук проблем – откровени нищожества се борят за вниманието на публиката като мощно атакуват признати авторитети. Така някакъв бездарен Нидялку от Пик или друг тлъст вестникар от Труд се извисяват до нивото на оплювания. Аналогична схема описах по-горе за журналесите, които направиха същия фокус с Морфов и Кръстева / Василев.
В същото предаване 2 часа по-късно се появи актьорът Камен Донев (бТВ, Мария Цънцарова, предаване „Тази събота и неделя“, 05.3.2023 г., видеото тук). Той великолепно изигра един етюд, осмивайки низшите твари като пиарката на ДПС и нейния директор, който по някаква ирония на съдбата беше назначен за директор на Народния театър, което му даваше власт да уволни най-талантливите български театрали.

Ода за Васил Василев от Камен Донев
Като пример за любов и градивност,
която ние отдавна заслужаваме,
целият вече треперех от вълнение,
и ето – започнах аз стихотворение
с пълното ми възхищение
от господин Васил Василев, този Зевс,
на българския театър Василевс
:

Не си отивай, ти Василев,
остани на своя пост
и не бой се от промени
и изграждай мост след мост.

Нека брулят ветрове свирепи
нека леден дъжд вали
нека слънцето обагря
твоите ангелски очи.

Ти роден си, за да светиш
в тъмен мрак пред нас да бдиш
да ни водиш и подкрепяш
я с милувка, я с каиш.

Всички ний ще ти простим
всичко ний ще изтърпим
всичко ний ще променим
пътят твой да извървим.

И да знаеш, че когато
в мъдър унес ти решиш,
ще сме вечно благодарни,
когото4 и да уволниш.

Падна камък от сърцето,
тежко бреме отлетя,
и съм вече с поглед ясен,
с теб „Животът е прекрасен“,
твой Камен Донев, м. март 2023 г.

Основното послание на Сашо Морфов беше: не може повече така да се живее, хора! Обеднели, оскотели, страхливи и слаби търпим такива идиоти като диктатора Буци, който повече от десетилетие чрез изборни фалшификации стоеше на власт и назначаваше василевци – тъпи, послушни и мазни лакеи. В интервюто се спомена името на един виден „гербаджийски боклук“ – актьорът със свръхскромни възможности Евгени Будинов. Този подлизурко, облизвал многократно задните части на Тирана, се урежда с държавна заплата, също както другите некадърници Василев и Кръстева, за да творят бездарие.
Проникновенията на Морфов са валидни за 1300-те години. Не само Диктатора от Банкя се беше удобно настанил във властта с мълчаливото народно съгласие. Преди него е имало други по-малки диктатори, а още по-преди е имало един правешки малограмотен и противен „държавен лидер“, емблема на комунистическото робство. Хич и да не споменаваме турското, а преди него и византийското. Българинът обича да се снишава, докато мине бурята или както казваше Кант: не се оплаквай, че те газят, когато сам си избрал ролята на червей. Само истинският талант може да бъде истински свободен, такъв е Александър Морфов.

Там, на голямата сцена на живота, Морфов може да е главен режисьор, а там, където той е такъв, Василев и Кръстева могат да бъдат само прашинки от кал.

Бележки

  1. Общински съветник от ДПС. Силно подкрепян от тази партия за поста. Известен с конфликтите си с Александър Морфов, когото изхвърля от Народния театър, а след края на пандемията от Ковид-19 не допуска на сцената най-гледаната постановка на националната културна институция – „Хъшове“ с режисьор и драматург Александър Морфов.
  2. Първоначално недопуснат до етапа с представяне на концепции при проверката на условията за допустимост поради липса на доказан професионален стаж. В обявата за (не)допуснати кандидати е записано: «представените копия на трудови книжки са непълни и не може да се удостовери изпълнението на изискването за минимален професионален опит 5 години в областта на културата, съгласно изискванията за длъжността, посочени в обявата». Впоследствие допуснат до участие след като възразява срещу решението за отстраняване. В крайна сметка се явява пред комисията в нетрезво състояние.
  3. НАТФИЗ – Националната академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“, бивш ВИТИЗ (Висш институт за театрално изкуство).
  4. Граматиката ни задължава да променим авторовото „който“ с „когото“.

Коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here